ثبت شرکت رایانه ­ای

ثبت شرکت رایانه ­ای

توسعه و رونق کسب و کارهای الکترونیکی در دنیای امروز بر کسی پوشیده نیست؛ امری که منجر به ظهور هرچه بیشتر شرکت­های رایانه­ای شده است. منظور از شرکت رایانه­ای، شرکت فعال در حوزه سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر است. قانون تجارت، شرکت­های رایانه­ای را ملزم می­کند که حداکثر شش ماه قبل از شروع فعالیت خود برای اخذ مجوز فعالیت از نظام صنفی استان مربوطه اقدام کنند.

اگر شرکت قصد فعالیت در امور فرهنگی دیجیتالی مانند عرضه بسته­های نرم افراری رسانه­ای یا قصد تکثیر حاملان دیجیتال مانند فعالیت در مرکز بازی­های دیجیتالی یا برگزاری دوره­های آموزشی گرافیک رایانه­ای را داشته باشد؛ موظف به اخذ گواهی فعالیت از وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی است.

چند نکته مهم در رابطه با ثبت شرکت رایانه­ ای

  • موضوع شرکت رایانه­ای باید یکی از موضوعات مندرج در بند ۱ اساسنامه شرکت­های کامپیوتری باشد.

تعیین مدیرعامل تمام وقت برای شرکت رایانه­ای الزامی است. یکی از شرایط احراز صلاحیت مدیرعامل، داشتن حداقل مدرک کارشناسی است. اگر مدیرعامل انتخابی فوق دیپلم باشد؛ ملزم به ارائه گواهی ۱۰ تا ۸ سال سابقه کار در حوزه فناوری اطلاعات است. اما اگر وی دارای مدرک فوق دیپلم کامپیوتر باشد؛ ۴ سال سابقه کار در حوزه فناوری اطلاعات کفایت می­کند ولی اگر فوق دیپلم وی در رشته­های غیر کامپیوتری باشد؛ موظف به ارائه گواهی ۶ سال سابقه کار در حوزه مذکور است. البته احراز شرایط مذکور برای مدیرعاملانی که قبل از تشکیل نظام صنفی استانی به سمت مدیرعاملی دست یافته­اند؛ الزامی نیست.

دفتر مرکزی شرکت رایانه­ای باید در استانی دایر شود که شرکت در همان استان به ثبت رسیده و مجوز دریافت کرده است. دقت کنید که جهت افتتاح شعبه در دیگر استان­ها نیاز به اخذ مجوز فعالیت نیست اما باید این موضوع را به نظام صنفی استان محل تاسیس شعبه جدید اطلاع داد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت رایانه­ ای

  • تصویر گواهی رتبه­بندی و تایید صلاحیت شرکت (مرجع صدور این گواهی، شورای عالی انفورماتیک است)
  • تصویر مدارک شناسایی و مدارک تحصیلی مدیرعامل انتخابی
  • تصویر روزنامه رسمی تاسیس
  • تصویر روزنامه آخرین تغییرات
  • تصویر اساسنامه و اظهارنامه مالیاتی شرکت
  • تصویر لیست بیمه برای شرکت­های نوپا و دارای لیست بیمه
  • گواهی اشتغال مدیرعامل در شرکت و تمام وقت بودن آن برای شرکت­های نوپا و فاقد لیست بیمه
  • اعتبار مجوز فعالیت شرکت رایانه­ای
  • نظام صنفی استانی از زمان دریافت مدارک شرکت تا نهایتاً ۱۵ روز بعد به بررسی و اعلام تایید یا رد صلاحیت شرکت می­پردازد. در صورت تایید صلاحیت، مجوز فعالیت موقت را صادر می­کند و در صورت رد صلاحیت جهت رفع نواقص به متقاضی زمان می­دهد.

اعتبار مجوز فعالیت صادر شده، یک سال است. در پایان زمان مقرر، شرکت جهت تمدید مجوز باید تغییرات اعمال شده در اساسنامه، روزنامه رسمی، اظهارنامه مالیاتی و فرم اظهارنامه مالیاتی را به نظام صنفی استان ارائه دهد.

عدم ارائه مدارک مذکور تا شش ماه پس از پایان سال مالی منجر به ارسال اخطاریه برای شرکت می­شود. اگر شرکت از زمان دریافت اخطاریه تا ۲ ماه بعد نسبت به آن هیچ واکنشی نشان ندهد؛ مجوز فعالیت به صورت موقت باطل می­شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *